Zardzewiała Szprycha 2013
W roku 2013 podczas Wielkiego Przejazdu Rowerowego po raz pierwszy przyznana została nagroda "Zardzewiałej Szprychy". Trafia ona do osób lub instytucji, których działania w ostatnich latach były szczególnie niekorzystne dla rozwoju komunikacji rowerowej w aglomeracji gdańskiej. "Zardzewiała szprycha" nie ma jednak stanowić wyrazu napiętnowania, ale przyczynić się do mobilizacji nominowanego i zmiany działań krytycznie ocenianych przez trójmiejskich rowerzystów. Pierwszym laureatem "Zardzewiałej szprychy" został
Prezydent Sopotu - Pan Jacek Karnowski.
Poniżej przedstawiamy uzasadnienie wyboru:
Gdańsk, dn. 4 czerwca 2013 r.
Jacek Karnowski
Prezydent Miasta Sopotu
Federacja Organizacji Rowerowych Pomorza pragnie
poinformować o przyznaniu Panu dorocznej antynagrody
rowerowej „Zardzewiała Szprycha 2013”. Nagrodę tę
przyznajemy osobie lub instytucji, której działania były w
ubiegłych latach szczególnie niekorzystne dla rozwoju
komunikacji rowerowej w Aglomeracji Gdańskiej. Nie ma ona
jednak stanowić wyrazu napiętnowania, ale przyczynić się do
refleksji i mobilizacji nominowanego i zmiany działań
krytycznie ocenianych przez pomorskie środowiska rowerowe.
„Zardzewiała Szprycha 2013”
za:
- Fatalną realizację inwestycji – pseudo-dróg rowerowych (m.
in. ul. Rzemieślnicza, ul. Łokietka) – separujących ruch
rowerowy w miejscach, które tego nie wymagają, spychając
rowerzystów na źle wykonane i źle oznakowane „ścieżki
rowerowe” które nie zachowują ciągłości ani podstawowych
parametrów jakościowych,
- Brak remontów i należytego utrzymania istniejącej
infrastruktury (nadmorska droga rowerowa) oraz ignorowanie
postulatów pilnej potrzeby przebudowy tej trasy
- Brak jakichkolwiek działań w celu dopuszczenia
dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicach
jednokierunkowych (pomimo przyjęcia i uzgodnienia tego
postulatu z ZDiZ Sopot w lipcu 2012 r.)
- Brak działań w celu eliminacji administracyjnych barier
dla ruchu rowerowego (eliminacja dyskryminujących zakazów
ruchu rowerów w wielu kluczowych punktach miasta takich jak
główne ciągi komunikacyjne (al. Niepodległości), tunele i
przejazdy pod linią PKP, ciąg nadmorskiej drogi rowerowej
przy Molo) – pomimo przyjęcia i uzgodnienia części tych
postulatów z ZDiZ Sopot w lipcu 2012 r.)
- Realizację infrastruktury rowerowej i oznakowania
niezgodnego z podstawowymi zasadami ruchu drogowego
obowiązującymi w Polsce (jedyne w kraju, dwukierunkowe pasy
rowerowe – w ul. Haffnera oraz ul. Armii Krajowej –
niezgodne z zasadami ruchu prawostronnego, błędnie
zaprojektowane, wadliwie oznakowane)
- Wprowadzenie ograniczenia prędkości do 10 km/h na
nadmorskiej drodze rowerowej (wprowadzanie dyskryminującego
prawa, niemożliwego do egzekucji i to przy użyciu błędnego
oznakowania – zamiast niezbędnej modernizacji i przebudowy
tej trasy)
FORP tworzą: Gdańska Kampania Rowerowa, Sopocka Inicjatywa
Rozwojowa, Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia, Wejherowskie
Towarzystwo Cyklistów
PS. Więcej materiałów na temat Sopotu (w tym także zdjęcia i
filmy) zamieścimy tutaj wkrótce.