Debata w Sopocie
Na Placu Mancowym
przedstawiliśmy nasze postulaty skierowane do władz Sopotu.
Niestety, z naszego zaproszenia nie skorzystał żaden
przedstawiciel sopockich samorządowców. Jak donoszą media,
postulaty dotarły jednak do władz miasta, a nawet wywołały
(ponoć) pozytywne reakcje. Prezydent Sopotu zapowiada
specjalne spotkanie, zaś Przewodniczący Rady popiera postulat
remontu nawierzchni nadmorskiej drogi rowerowej. No cóż,
pożyjemy - zobaczymy - co z tych zapowiedzi wyniknie. Z naszej
strony na pewno temat będzie kontynuowany i nie damy o sobie
zapomnieć w sopockim magistracie. A oto pełna treść
postulatów:
Szanowny Pan
Prezydent Miasta Sopotu
Jacek Karnowski
Szanowny Pan
Przewodniczący Rady Miasta Sopotu
Wojciech Fułek
Chcielibyśmy przedstawić Panom 10-cio
punktowy plan uczynienia Sopotu miastem przyjaznym
rowerzystom. Co istotne, plan ten, w większości, nie
wymaga ani dużych nakładów inwestycyjnych, ani też
zasadniczych ingerencji w tkankę miasta. Stawia bardziej
na integrację i mądre zarządzanie przestrzenią, niż na
realizację wielkich inwestycji. Wymaga jednak odejścia od
kilku mitów, leżących u podstaw obecnej, naszym zdaniem –
dyskryminacyjnej polityki wobec ruchu rowerowego. A więc –
apelujemy – przestańmy traktować rowerzystów jako problem,
przestańmy na siłę usuwać ich z jezdni (dla rzekomej
wygody zmotoryzowanych), przestańmy wszędzie i zawsze, z
zasady izolować ich od ruchu pieszego, jako tabloidowych
„szaleńców terroryzujących staruszki na chodnikach”.
Rowerzyści, o czym świadczą przykłady setek miast
europejskich, są takimi samymi uczestnikami ruchu
drogowego jak inne grupy. Pora obalić krzywdzące
stereotypy, przewietrzyć myślenie zarządców dróg i
zaprzestać dyskryminacji ruchu rowerowego. Stanie się to z
wielką korzyścią dla jakości życia w mieście, jego
środowiska, oraz – jak wskazuje powszechna praktyka –
także jego rozwoju ekonomicznego.
Oto nasz 10-cio punktowy plan uczynienia
Sopotu miastem przyjaznym rowerzystom:
1.
Poszerzenie i wymiana nawierzchni (na asfalt) oraz poprawa
separacji z ruchem pieszym na całości nadmorskiej trasy
rowerowej od mola do granicy z Gdańskiem (ze względu na
koszty, postulat ten mógłby zostać objęty wnioskiem o
dofinansowanie z funduszy zewnętrznych)
2. Dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerów za pomocą oznakowania poziomego i pionowego (D-3 z T-22 i B-2 z T-22) na wszystkich pomniejszych ulicach jednokierunkowych w Sopocie (m.in.: Sępia, Parkowa, Władysława IV, Książąt Pomorskich, Kazimierza Wielkiego, Pułaskiego, Fiszera itd.)
3. Wykonanie kontrapasu rowerowego na
jednokierunkowym odcinku ul. Grunwaldzkiej
4. Zintegrowanie drogi dla rowerów w ul. Armii Krajowej z jednopasmowymi rondami jezdni (wpuszczenie drogi dla rowerów w jezdnię przed i za rondem – likwidacja przejazdów rowerowych dookoła ronda). Na pozostałych odcinkach ta droga dla rowerów powinna zostać oznakowana jako droga dla pieszych z dopuszczonym ruchem rowerowym poprzez oznakowanie C-16 z T-22
5. Podobnie należałoby oznakować drogi
rowerowe wzdłuż Al. Niepodległości od Malczewskiego w
stronę Gdyni, drogi rowerowe w ul. Łokietka, 3 Maja,
Sobieskiego, Polnej itp. (Decyzję o tym, które drogi dla
rowerów należy zdegradować do ciągów pieszych z
dopuszczeniem ruchu rowerowego należałoby poprzedzić
audytem prędkości podróżnych możliwych do bezpiecznego
osiągania na poszczególnych odcinkach; w przypadku
prędkości niższych niż 20 km/h należy dopuścić
alternatywną jazdę jezdnią przez zmianę oznakowania na
C-16 z T-22)
6. Dopuszczenie ruchu rowerowego w tunelach
pod linią PKP z ograniczeniem prędkości do 3 km/h (zakaz
jest martwym prawem, pomimo to brak danych na temat
kolizji z pieszymi; zakaz wydaje się być reliktem minionej
epoki i myślenia o rowerzystach jakie panowało w latach
90, utożsamiając ich z młodocianymi chuliganami na
rowerach typu "góral", tratującymi staruszki na
chodnikach)
7. Umożliwienie przejazdu rowerem przez
teren molo łączący obie alejki nadmorskie – co najmniej
poza ścisłym sezonem, zaś w sezonie co najmniej w
godzinach 19 – 9 (jak np. na ul. Długiej w Gdańsku)
8. Zniesienie zakazów wjazdu dla rowerów
(B-9) na Al. Niepodległości (optymalnym rozwiązaniem
byłoby wygospodarowanie i oznakowanie wąskich pasów
rowerowych po obu stronach tej ulicy podczas jej
planowanej rewitalizacji i wymiany nawierzchni)
9. Przegląd wszystkich sopockich dróg dla
rowerów i likwidacja przeszkód poprzecznych na ich
przejazdach rowerowych (zwłaszcza na Al. Niepodległości i
ul. Malczewskiego) (zgodnie z prawem dopuszczalne
przeszkody nie mogą mieć więcej niż 1 cm)
10. Wyznaczenie w UM lub ZDiZ pełnomocnika ds. komunikacji rowerowej, którego obowiązkiem będzie nadzór nad inwestycjami rowerowymi miasta i przestrzeganiem standardów infrastruktury rowerowej oraz realizacja programu konsultacji społecznych dotyczących roweryzacji Sopotu, w tym konsultacje z pozarządowymi organizacjami rowerowymi.
Powyższy plan traktujemy jako swoisty,
skrócony, „bilans otwarcia”, licząc na zapoczątkowanie
szerokiej dyskusji i realnej, otwartej debaty społecznej.
Jesteśmy do Państwa dyspozycji w zakresie konsultacji,
rozmów i badań dotyczących wszystkich przedstawionych
problemów, oferując swoje, pozarządowe i społeczne
zaangażowanie, oraz wiedzę i doświadczenie naszych
ekspertów.
Organizacje rowerowe gdańskiej aglomeracji:
Gdańska Kampania Rowerowa
Sopocka Inicjatywa Rozwojowa
Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia
Wejherowskie Towarzystwo Cyklistów