a

 

Debata w Sopocie

Na Placu Mancowym przedstawiliśmy nasze postulaty skierowane do władz Sopotu. Niestety, z naszego zaproszenia nie skorzystał żaden przedstawiciel sopockich samorządowców. Jak donoszą media, postulaty dotarły jednak do władz miasta, a nawet wywołały (ponoć) pozytywne reakcje. Prezydent Sopotu zapowiada specjalne spotkanie, zaś Przewodniczący Rady popiera postulat remontu nawierzchni nadmorskiej drogi rowerowej. No cóż, pożyjemy - zobaczymy - co z tych zapowiedzi wyniknie. Z naszej strony na pewno temat będzie kontynuowany i nie damy o sobie zapomnieć w sopockim magistracie. A oto pełna treść postulatów:

Szanowny Pan
Prezydent Miasta Sopotu
Jacek Karnowski


Szanowny Pan
Przewodniczący Rady Miasta Sopotu
Wojciech Fułek

Chcielibyśmy przedstawić Panom 10-cio punktowy plan uczynienia Sopotu miastem przyjaznym rowerzystom. Co istotne, plan ten, w większości, nie wymaga ani dużych nakładów inwestycyjnych, ani też zasadniczych ingerencji w tkankę miasta. Stawia bardziej na integrację i mądre zarządzanie przestrzenią, niż na realizację wielkich inwestycji. Wymaga jednak odejścia od kilku mitów, leżących u podstaw obecnej, naszym zdaniem – dyskryminacyjnej polityki wobec ruchu rowerowego. A więc – apelujemy – przestańmy traktować rowerzystów jako problem, przestańmy na siłę usuwać ich z jezdni (dla rzekomej wygody zmotoryzowanych), przestańmy wszędzie i zawsze, z zasady izolować ich od ruchu pieszego, jako tabloidowych „szaleńców terroryzujących staruszki na chodnikach”. Rowerzyści, o czym świadczą przykłady setek miast europejskich, są takimi samymi uczestnikami ruchu drogowego jak inne grupy. Pora obalić krzywdzące stereotypy, przewietrzyć myślenie zarządców dróg i zaprzestać dyskryminacji ruchu rowerowego. Stanie się to z wielką korzyścią dla jakości życia w mieście, jego środowiska, oraz – jak wskazuje powszechna praktyka – także jego rozwoju ekonomicznego.

 

Oto nasz 10-cio punktowy plan uczynienia Sopotu miastem przyjaznym rowerzystom:

 

1. Poszerzenie i wymiana nawierzchni (na asfalt) oraz poprawa separacji z ruchem pieszym na całości nadmorskiej trasy rowerowej od mola do granicy z Gdańskiem (ze względu na koszty, postulat ten mógłby zostać objęty wnioskiem o dofinansowanie z funduszy zewnętrznych)

 

2. Dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerów za pomocą oznakowania poziomego i pionowego (D-3 z T-22 i B-2 z T-22) na wszystkich pomniejszych ulicach jednokierunkowych w Sopocie (m.in.: Sępia, Parkowa, Władysława IV, Książąt Pomorskich, Kazimierza Wielkiego, Pułaskiego, Fiszera itd.)


3. Wykonanie kontrapasu rowerowego na jednokierunkowym odcinku ul. Grunwaldzkiej

 

4. Zintegrowanie drogi dla rowerów w ul. Armii Krajowej z jednopasmowymi rondami jezdni (wpuszczenie drogi dla rowerów w jezdnię przed i za rondem – likwidacja przejazdów rowerowych dookoła ronda). Na pozostałych odcinkach ta droga dla rowerów powinna zostać oznakowana jako droga dla pieszych z dopuszczonym ruchem rowerowym poprzez oznakowanie C-16 z T-22

 

5. Podobnie należałoby oznakować drogi rowerowe wzdłuż Al. Niepodległości od Malczewskiego w stronę Gdyni, drogi rowerowe w ul. Łokietka, 3 Maja, Sobieskiego, Polnej itp. (Decyzję o tym, które drogi dla rowerów należy zdegradować do ciągów pieszych z dopuszczeniem ruchu rowerowego należałoby poprzedzić audytem prędkości podróżnych możliwych do bezpiecznego osiągania na poszczególnych odcinkach; w przypadku prędkości niższych niż 20 km/h należy dopuścić alternatywną jazdę jezdnią przez zmianę oznakowania na C-16 z T-22)

 

6. Dopuszczenie ruchu rowerowego w tunelach pod linią PKP z ograniczeniem prędkości do 3 km/h (zakaz jest martwym prawem, pomimo to brak danych na temat kolizji z pieszymi; zakaz wydaje się być reliktem minionej epoki i myślenia o rowerzystach jakie panowało w latach 90, utożsamiając ich z młodocianymi chuliganami na rowerach typu "góral", tratującymi staruszki na chodnikach)

 

7. Umożliwienie przejazdu rowerem przez teren molo łączący obie alejki nadmorskie – co najmniej poza ścisłym sezonem, zaś w sezonie co najmniej w godzinach 19 – 9 (jak np. na ul. Długiej w Gdańsku)

 

8. Zniesienie zakazów wjazdu dla rowerów (B-9) na Al. Niepodległości (optymalnym rozwiązaniem byłoby wygospodarowanie i oznakowanie wąskich pasów rowerowych po obu stronach tej ulicy podczas jej planowanej rewitalizacji i wymiany nawierzchni)

 

9. Przegląd wszystkich sopockich dróg dla rowerów i likwidacja przeszkód poprzecznych na ich przejazdach rowerowych (zwłaszcza na Al. Niepodległości i ul. Malczewskiego) (zgodnie z prawem dopuszczalne przeszkody nie mogą mieć więcej niż 1 cm)

 

10. Wyznaczenie w UM lub ZDiZ pełnomocnika ds. komunikacji rowerowej, którego obowiązkiem będzie nadzór nad inwestycjami rowerowymi miasta i przestrzeganiem standardów infrastruktury rowerowej oraz realizacja programu konsultacji społecznych dotyczących roweryzacji Sopotu, w tym konsultacje z pozarządowymi organizacjami rowerowymi.

 

 

Powyższy plan traktujemy jako swoisty, skrócony, „bilans otwarcia”, licząc na zapoczątkowanie szerokiej dyskusji i realnej, otwartej debaty społecznej. Jesteśmy do Państwa dyspozycji w zakresie konsultacji, rozmów i badań dotyczących wszystkich przedstawionych problemów, oferując swoje, pozarządowe i społeczne zaangażowanie, oraz wiedzę i doświadczenie naszych ekspertów.

 

 

Organizacje rowerowe gdańskiej aglomeracji:

 

Gdańska Kampania Rowerowa

Sopocka Inicjatywa Rozwojowa

Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia

Wejherowskie Towarzystwo Cyklistów

 

 

wróć wróć co sie
              zdarzy? jak było przed
              laty?